Bevakningen presenteras av

Coolbet
Annons. Spela ansvarsfullt. 18+. Villkor gäller
Nyheter

Russell vinner i Österrike efter Verstappen-duell

Russell vinner i Österrike efter Verstappen-duell
Foto: TT Bildbyrån
Idag kl. 19:44

Mercedes är tillbaka på toppen. George Russell lyckades omvandla sin pole position till seger på Red Bull Ring i söndags, trots intensivt tryck från Max Verstappen i en uppgraderad Red Bull. Resultatet innebär att Mercedes återtar vinnartakten direkt efter Lewis Hamiltons Ferrari-triumf i Barcelona.

PLAY: Se våra F1-klipp här

För Russell personligen var segern extra betydelsefull. Efter att ha vunnit säsongens öppningslopp i Australien har briten gått igenom en svår period, vilket gjorde söndagens framgång till en viktig mental comeback.

Tillsammans med stallkamraten Kimi Antonelli, som slutade trea, säkrade Mercedes en stark 1-3-placering. Ferrari-duon Hamilton och Charles Leclerc hamnade längre bak på femte och åttonde plats, vilket innebar att Mercedes kunde utöka sin ledning i konstruktörsmästerskapet avsevärt.

Wolff nöjd med strategin

Teamchef Toto Wolff uttryckte sin tillfredsställelse med helgens resultat. "Vi är konstruktörsmästerskapsgrabbar, det är vad vi alla står för, teamet i Tyskland och teamet i England, och vi har gjort ett bra hopp poängmässigt den här helgen", säger Wolff till Formula1.com.

Mercedes strategi gick ut på att undvika att bli underskuren, samtidigt som man gav Antonelli en annan däckstrategi för att skapa förskjutning. Båda bilarna kom ut cirka två sekunder före de närmaste hoten efter depåstoppen, som timades kring ett par Virtual Safety Car-perioder.

Antonelli missade chansen i starten

Trots den starka tredjeplaceringen menar Wolff att Antonelli hade kunnat prestera ännu bättre. Italienaren startade från fjärde position efter att ha påverkats av gula flaggor när Verstappen kraschade i Q3.

"Kanske där möjligheten fanns, kanske där loppet förlorades, var 'full attack' i de första varven", förklarade Wolff. "Att pressa bromspunkterna bortom allt han gjort hela helgen fungerade inte riktigt som det skulle, men han hade de snabbaste lopptiderna från och med då."

Antonelli behåller trots detta sin position som mästerskapsledare.

Verstappen hotade i slutskedet

Max Verstappen i den kraftigt uppgraderade Red Bull-bilen gjorde loppet spännande genom att komma allt närmare Russell under den mellersta delen av racet. Den smutsiga luften bakom Mercedes-bilen gjorde det dock svårt för nederländaren att hålla samma tempo när gapet krympte.

"Det var spännande att se om han skulle komma ikapp i slutet, och om Kimi skulle komma ikapp honom", kommenterade Wolff, som också berättade att F1:s VD Stefano Domenicali meddelade att det var bra TV.

För Russell var segern viktig både på det personliga planet och för Mercedes jakt på konstruktörstiteln. Efter en psykiskt utmanande period visar briten nu att han är tillbaka i toppform.

Skriven av

Redaktionen
Redaktionen F1 News

Redaktionen på f1news.se är hjärtat i sajtens bevakning – ett tajt team som lever och andas Formel 1 året runt. Här möts olika perspektiv: skarpa analyser, trovärdig rapportering och en berättarglädje som gör att varje racehelg får extra nerv. Tillsammans bevakar de allt från tekniska uppdateringar och stallens maktspel till de stora rivaliteterna som formar sporten.

Det är i redaktionsrummet som idéerna föds, där tävlingstaktik dissekeras mellan kaffekopparna och där varje pushnotis, artikel och rapport slipas till perfektion. Med en gemensam passion för fart, drama och detaljer är F1news-redaktionen en väloljad maskin – alltid redo att leverera nästa stora nyhet till Sveriges F1-fans.

Relaterat innehåll
Nästa artikel nedanför
F1 News PLUS - 3 månader gratis!
Russell vinner i Österrike efter Verstappen-duell | F1news.se