Helgen inleddes med regnet hängande i luften och vetskapen om att resultaten var avgörande för om Max Verstappen skulle hålla sig kvar i kampen om årets titel. Regndropparna nådde asfalten lagom till kvalet på lördagen, vilket satte förarnas förmågor på prov där vissa klarade det bättre än andra.
I en sport som Formel 1 finns det alltid flera storylines att följa, låt oss inleda med Ferrari. Teamet som kämpar för att upprätthålla sin historia, sitt namn och sin röda färg. Las Vegas blev ingen vändning, åtminstone inte för Lewis Hamilton som kvalade in på sista plats — första Ferrari-föraren att göra så sedan 2009. Charles Leclerc tog inte heller någon märkvärdig placering och fick starta racet från nionde ruta.
De som snabbt läste av greppet på banan belönades, som Carlos Sainz som snyggt säkrade tredje startposition. Andra fastnade i ett blött trafiklotteri, bland annat Kimi Antonelli, som likt Hamilton fick lämna Q1 innan helgen ens hunnit börja.
Ferrari-förarna och Kimi Antonelli gjorde det bästa av situationen under söndagen.
Speciellt Antonelli, efter att ha lämnat Q1 såg många kanske honom som förlorad i helgen, men på söndagen visade han varför han är en förare att räkna med. Metodiskt och fokuserat klättrade han genom fältet, utan övermod eller desperata försök, en prestation som blev en påminnelse om att nästa generation redan knackar på dörren.
Han tog sig upp tretton placeringar och gick i mål på en fjärdeplats bakom teamkamraten George Russell.
En fjärdeplats som senare skulle visa sig bli en tredje.
För den mest omtalade storyn från denna helg utspelade sig efter målgången. I det ögonblick som Lando Norris stod på podiet, dränkt i konfetti och självförtroende, visste ingen förutom FIA att festen redan var över. Under racets gång kunde man se hur det sprakade gnistor om bilarna längs den något ojämna banan. En cool effekt för oss som kollar, men en mardröm för McLaren. FIA:s rutinmässiga kontroll visade nämligen att plankan undertill på båda McLaren-bilarna slitits ner mer än tillåtet. Ingen ond avsikt, ingen dramatik, bara några millimeters fel som resulterade i att båda diskades.
McLaren anlände till Las Vegas för att utöka sin ledning, men lämnade med noll poäng.
Norris var beslutsam i sin start från första led och försvarade tufft mot Verstappen.
Ett försvar som liknade Verstappens egen stil. Men som David Coulthard, före detta förare och nu kommentator, så fint beskrev det; Norris försökte slå Verstappen i sitt eget spel, synd bara att han inte kan reglerna.
Först över mållinjen blev Verstappen, som ledde racet kontrollerat - från kurva två.
Är man ett McLaren-fan kan jag tänka mig att pulsen gick upp en aning efter denna helgen, likaså om man hejar på årets “underdog” (Max Verstappen)
Enligt mig är det precis som det ska vara: alltså inte avgjort än.
Nu återstår två racehelger, en som erbjuder extra poäng med sprintkonceptet i Qatar och den intressanta finalen i Abu Dhabi.
Håll i er, säger jag bara; de som påstår att Formel 1 bara går ut på att köra i cirklar borde ha hängt med hela den här säsongen.
Las Vegas bjöd på regn, gnistor och diskningar — och ändå är det Verstappen som står kvar som helgens vinnare - när dammet lagt sig.
Den gångna helgen blev exakt den helg Verstappen behövde.
Istället för att spänningen om titeln avtar - så bara ökar den.
Alicia Johansson håller i podcasten F1 Sidetracks och är gästkrönikör hos F1 News.











