Black Week – 6 månader gratis!

PLAY: Se våra F1-klipp här

Krönika

Lando Norris vinner VM – Oscar Piastri får betala priset

9 nov. kl. 21:39
Foto: TT Bildbyrån

McLaren pratar ofta om “jämlikt raceande” mellan Lando Norris och Oscar Piastri. Men säsongen 2025 har bjudit på flera situationer som väcker frågor. För bakom teamets budskap om rättvisa har besluten gång på gång fallit åt samma håll – till Landos fördel.

Andrea Stella och Zak Brown har under hela året betonat att båda förarna har lika möjligheter. Men McLaren är också ett brittiskt team med en brittisk stjärna som ansikte utåt. I praktiken har det visat sig svårare att leva upp till idealet om total rättvisa.

Sex lopp som väcker frågor

Redan i säsongspremiären i Australien sattes tonen. Piastri fick order att inte attackera Norris i början av racet, “for the team”. En rimlig försiktighetsåtgärd, enligt Stella – men ett tydligt exempel på att McLaren gärna kontrollerar relationen mellan sina förare.

I Kanada körde Norris in i Piastri på start–mållinjen under en omkörning. Han bad om ursäkt direkt i radion, men incidenten fick inga följder internt. Istället pratade teamet om hur “bra” de hanterade situationen.

I Österrike försökte Piastri ta sig förbi Norris i kurva 4, låste upp framdäcket och fick en varning från teamet efteråt. Norris höll undan och vann racet. Ett misstag, men också en tydlig signal om hur hårfin gränsen är för vad Oscar får försöka.

Silverstone låg Piastri länge på vinstkurs, men efter en 10-sekunders bestraffning för körning bakom säkerhetsbilen tappade han till Norris. Han bad teamet om att få byta tillbaka positionen, men fick ett snabbt nej. Lando vann på hemmaplan.

I Ungern såg det länge ut som att Piastri hade överhanden. Han låg före innan depåstoppen, men fastnade bakom Leclerc efter att McLaren satte honom på en tvåstoppare, medan Norris vann på en alternativ strategi. En liten detalj i strategin, men ännu ett exempel där utfallet gick åt samma håll.

Och i Monza blev det mest uppmärksammade fallet hittills. Efter ett långsamt depåstopp för Norris kom Piastri ut före, men beordrades några varv senare att lämna tillbaka positionen. Teamet hänvisade till att Norris hade “rättmätigt” legat före innan stoppet. Norris slutade tvåa – Piastri trea.

Ett mönster som är svårt att ignorera

Varje enskilt beslut går att förklara med strategi, tajming och teamintresse. Men när man lägger ihop säsongen i stort blir mönstret tydligt. Oavsett om det handlar om pitstop, depåstrategi eller intern kommunikation tenderar McLaren att landa på Landos sida när något står och väger.

Piastri har aldrig öppet klagat, men mellan raderna märks en frustration. Samtidigt har Norris utvecklats till lagets referensförare – den som testar nya delar, driver utvecklingen och frontar PR-maskinen. I ett brittiskt team med brittisk ledning blir det naturligt att stödet hamnar där.

När rättvisa blir en titelavgörare

McLarens situation är inte unik. Alla toppteam brottas med balansen mellan att maximera lagets poäng och att låta förarna tävla fritt. Men när tre deltävlingar återstår av säsongen känns maktbalansen inom McLaren som en avgörande faktor i titelstriden.

Andrea Stella säger att teamet “måste agera i lagets intresse”. Frågan är bara vem som definierar vad som är bäst för laget. Om Lando Norris till slut står som världsmästare är det svårt att bortse från att vägen dit kantats av beslut som gång på gång gått i hans favör.

Relaterat innehåll
Nästa artikel nedanför
Black Week – 6 månader gratis!
Lando Norris vinner VM – Oscar Piastri får betala priset | F1news.se