PLAY: Se våra F1-klipp här

Mercedes satte tempot under fredagens träningar i Österrike.

Kimi Antonelli var snabbast under det andra träningspasset på Red Bull Ring – och McLaren-föraren Oscar Piastri medger att stallet har jobb kvar att göra inför resten av helgen.

– Vi är ett steg bakom Mercedes, eller åtminstone Kimi, säger Piastri enligt Formula1.com.

McLaren hade på pappret en stark fredag i Spielberg.

Piastri var trea i det första träningspasset och tvåa i det andra, medan stallkamraten Lando Norris fick en mer stökig dag. Britten tappade mycket körtid i FP1 efter ett hydraulikproblem och blev stående i garaget under stora delar av passet.

I FP2 såg McLaren starkare ut, men Antonelli svarade med dagens snabbaste tid. Mercedesföraren var drygt två tiondelar före Piastri, något som fick australiern att tona ner förväntningarna.

– Det var en ganska bra dag. Jag tror att vi är ett steg bakom Mercedes – eller åtminstone Kimi – vilket vi förväntade oss. Det har varit en produktiv dag och vi har testat många saker, säger Piastri.

Problem med bromsarna

Fredagen på Red Bull Ring präglades av låg greppnivå och flera förare rapporterade problem med bromsarna.

Även Piastri hade bekymmer under det första passet. Han beskrev bromspedalen som ojämn och menade att det var svårt att veta hur bilen skulle reagera varje gång han bromsade.

McLaren lyckades ändå få ihop ett mer positivt andra pass, även om Piastri inte tror att teamet kan hitta någon enkel lösning över natten.

– Kimi gjorde den tiden på sitt andra varv på softdäcken och det var ganska imponerande. Vi får vänta och se. Vi kan inte uppfinna något över en natt, men det finns definitivt områden där vi kan lära oss av varandra och försöka ta med oss det, säger han.

“Svåra att slå”

McLarens tekniske direktör Neil Houldey var inne på samma linje efter fredagens körning.

Han menar att teamet fortfarande har mer att hitta inför lördagen, men var samtidigt försiktig med att dra för stora slutsatser.

– Jag skulle inte säga att vi är nöjda, men vi vet att vi kan gå in i FP3 med lite större möjlighet att hitta mer prestanda. Samtidigt vet vi att våra konkurrenter inte heller har fått ut sin fulla potential ännu, säger Houldey.

Han räknar med en tät kamp mellan Mercedes, McLaren, Ferrari och Red Bull under resten av helgen.

– Jag tror att Mercedes, och särskilt Kimi, kommer att bli väldigt svåra att slå. Jag tror inte att Ferrari plötsligt kommer att vara mycket långsammare än de var i Barcelona, och vi vet att Red Bull har sitt uppgraderingspaket. Det kommer att bli väldigt jämnt mellan de åtta förarna, säger han.

Skriven av

Redaktionen
Redaktionen F1 News

Redaktionen på f1news.se är hjärtat i sajtens bevakning – ett tajt team som lever och andas Formel 1 året runt. Här möts olika perspektiv: skarpa analyser, trovärdig rapportering och en berättarglädje som gör att varje racehelg får extra nerv. Tillsammans bevakar de allt från tekniska uppdateringar och stallens maktspel till de stora rivaliteterna som formar sporten.

Det är i redaktionsrummet som idéerna föds, där tävlingstaktik dissekeras mellan kaffekopparna och där varje pushnotis, artikel och rapport slipas till perfektion. Med en gemensam passion för fart, drama och detaljer är F1news-redaktionen en väloljad maskin – alltid redo att leverera nästa stora nyhet till Sveriges F1-fans.

Relaterat innehåll
Nästa artikel nedanför
F1 News PLUS - 3 månader gratis!
Piastri varnar för Antonelli: “Imponerande” | F1news.se