PLAY: Se våra F1-klipp här
Nyhet inför Qatar: "Max 25 varv för varje däcksats"
Under Qatars Grand Prix – som avgörs nästa helg (30 november) – blir det som minst två däckbyten för teamen.
Anledningen till det här?
Varje däcksats som levereras till teamen i början av tävlingshelgen får nämligen "bara" köras maximalt 25 varv på Lusailbanan, som är mycket krävande för däcken när det gäller energi, termisk belastning och slitage. Varven kommer att räknas kumulativt över alla banpass, inklusive varv som körs under Safety Car eller Virtual Safety Car.
Det här innebär att teamen kommer tvingas in till däckbyten minst två gånger eftersom tävlingen i Qatar körs över 57 varv.
Denna åtgärd – att däcken bara får användas i 25 varv – har ansetts nödvändig efter en analys av de däck som användes 2024. Förra året hade flera däck, särskilt det vänstra framdäcket, nått maximal slitagemängd. Dessa förhållanden, i kombination med den höga sidokrafterna, hade ökat konstruktionens strukturella utmattning.
För att minska antalet depåstopp hade teamen arbetat med däckförslitningshantering och begränsat prestandaförlusten, vilket ibland medförde en risk att körsträckan förlängdes utöver däckets livslängd.
Under tävlingarna i Qatar kommer teamen att erbjudas de hårdaste blandningarna i Pirellis sortiment: C1 som hård, C2 som medium och C3 som mjuk. Eftersom detta är en sprinthelg kommer varje förare att förses med 2 uppsättningar hårda, 4 medium och 6 mjuka däck.









